Egy cég rendszerként működik. Különféle részekből áll, melyek összekapcsolódnak, és egyre nagyobb egységet alkotnak. Mint az puzzle, ami, ha ügyesen dolgozunk, akkor kiad egy képet, melynek minden eleme a helyén van. Van azonban, hogy a kirakóból eltűnik, kiesik egy-egy elem, amit pótolni kell egy odaillővel. A fejvadászat lényege, hogy megtalálja azokat a szereplőket, akik pontosan illeszkednek a keresett pozíció elvárásaihoz.
A fejvadászat jelentése
Az executive search vagyis fejvadászat egy HR cégek által nyújtott szolgáltatás. Ennek során egy előre meghatározott pozícióra nem álláshirdetések és felhívások segítségével találnak új munkatársakat, hanem a munkaerőpiac monitorozásával és direkt megkeresések révén. A fejvadászat a munkaerő közvetítés egy magasabb formája, így általában közép- és felsővezetőket keresnek ezzel a módszerrel.
Tipikus jelenség a fejvadászat során, hogy a kiszemelt emberek nem munkakeresők. Éppen ezért lényeges, hogy a cég, aki szeretné megszerezni a szakembert, milyen ajánlatot tud tenni, el tudja-e „csábítani” a meglévő munkahelyről, pozícióból. A magas képzettséget, nagy tapasztalatot igénylő pozíciókra jellemzően nehéz megfelelő embert találni. Ez annak tudható be, hogy kevés szakember felel meg a kívánt elvárásoknak. Ez teszi igazán komplikálttá a folyamatot és ebből adódik, hogy vannak esetek, amikor több időt vesz igénybe a keresés.
A fejvadászat nem összekeverendő a toborzással! A toborzás esetében ugyanis a HR-es szakember meghirdeti a betöltetlen állások sorát, melyekre az érdeklődők jelentkezését várja, ezzel ellentétben a fejvadász nem hirdet meg semmit, hanem néhány kiszemelt jelöltet keres meg személyesen. Ez a fordított logika a legfontosabb különbség a toborzás és a fejvadászat között.
A fejvadászat folyamata
A munkaerő közvetítés e típusa összetett folyamat. A cég megbíz egy HR tanácsadó szervezetet, hogy segítsen munkaerőt találni egy adott pozícióra. Nézzük, milyen lépésekből áll mindez!
- Kapcsolatfelvétel: az nulladik lépés, hogy a cégvezető, a HR munkatárs fejében körvonalazódik a gondolat, hogy új munkaerőre van szükség. Ez adódhat egy átszervezésből, elbocsátásból vagy éppen abból is, hogy aki korábban betöltötte a pozíciót máshol folytatja útját.
- Pozíció meghatározása: a kapcsolatfelvételt követően a cég részletesen leírja, hogy milyen pozíciót kell betölteni és mit kell tudnia a jelöltnek. Itt határozza meg a cég a HR tanácsadók felé, hogy milyen kompetenciákkal rendelkezzen a leendő munkatárs, és azt is, hogy a munkáért cserébe milyen juttatási csomagot tud nyújtani. Ezzel párhuzamosan összeáll egy lista is, mely azoknak a cégeknek nevét tartalmazza, ahonnan a megbízó szívesen fogadna munkatársat vagy éppen, honnan nem.
- Kutatás: az információk birtokában a fejvadász megkezdheti a tényleges kutatómunkát. Mindezt a legnagyobb diszkréció mellett teszi, gyakran még a megbízó kilétét sem fedi fel. Direkt módon keresi meg a célszemélyeket és vázolja számukra a lehetőséget, a juttatási csomagot.
- Előszelektálás: ha már van egy merítés, a jelöltek között a tanácsadó válogat, interjúk segítségével szelektál, olykor többkörös interjúk is előfordulhatnak, ez attól függ, hogy milyen pozícióról van szó és mik a megrendelő igényei.
- Bemutatás: a legesélyesebb jelölteket mutatják be a cégnek, ezzel együtt pedig egy profil is készül róluk, ami tájékoztatja a megbízót arról, hogy hogyan teljesítettek a jelöltek a kiválasztási folyamat során.
- Döntés: megtörténik a megbízóhoz legjobban illeszthető jelölt kiválasztása, erről őt értesítik, a többieknek pedig megköszönik a befektetett energiát.
- Utánkövetés: a fejvadászat részét képezi az utánkövetés is, ami azt méri fel, hogy valóban jó döntés született-e.
Hogy éri el a fejvadász a jelöteket?
A fejvadász kezében számos eszköz van, amivel felkutathatja a potenciális jelölteket. Vegyünk néhány példát!
- Ajánlás révén: gyakori, hogy a fejvadászok ajánlás révén keresnek meg embereket. Ez egy igen hatékony forma, hiszen van már egyfajta kapcsolódási pont, ami a jelölttel való interakció kialakítását segíti. Ehhez arra van szükség, hogy a fejvadász kiterjedt kapcsolathálóval rendelkezzen!
- Online keresés: túl egyszerűnek tűnhet, de honnan máshonnan lehet olyan széleskörű információkat szerezni, mint az internetről! Egy egyszerű Google keresés is igen eredményes lehet különösen akkor, ha a fejvadász pontosan tudja, mi az, amit keres.
- Adatbázisban keresés: a HR cégek jellemzően igen kiterjedt adatbázissal rendelkeznek. Ebben az adathalmazban a fejvadász könnyedén tud keresni különféle szempontok szerint, ami jelentősen megkönnyíti a kutakodást.
Tippek, trükkök, technikák
A fejvadászok igen sokféle módszerrel dolgozhatnak, hogy megtalálják az ideális jelöltet. Nézzük, néhány dolgot, amit a jó fejvadász megtesz az ügy érdekében!
Piackutatást végez, versenytársat elemez
Szakértővé válik: a profi fejvadász ismeri azt a területet, ahol keres. Ha például az IT területén keresgél, akkor mélyrehatóan ismeri a hazai IT világot, a cégeket, a szereplőket. Ez különösen nagy segítség, ha közép- és felsővezetői pozíciót kell betöltenie.
Kapcsolatok épít: a fejvadász sokkal sikeresebb tud lenni abban az esetben, ha már eleve a kapcsolati hálójában, a látóterében vannak komoly jelöltek. Ehhez azonban az kell, hogy kapcsolatokat építsen az adott szakterületeket!
Közöségi média követése: a közösségi média platformok használata sokat elárul egy jelöltről. A tanácsadók éppen ezért jellemzően monitorozzák ezeket a felületeket is. Ha olyan platformon veszik fel a kapcsolatot a jelölttel, ahol kényelmesen, otthonosan mozog, előfordulhat, hogy nagyobb sikerrel járnak.
Hitelesség és relevancia: annál rosszabbat nem tehet egy fejvadász, mint hogy rabolja egy felsővezető idejét, pusztán azért, mert tájékozatlan és nem készült fel eléggé. Hitelesen, szakmai hozzáállással kell képviselnie az adott céget, mivel ellenkező esetben kárt is okozhat.
A fejvadászat igen hatékony tud lenni abban az esetben, ha közép- és felsővezetői pozíciókat kell betölteni. A HR Partner Consulting népszerű szolgáltatása közé tartozik a célzott megkeresésen alapuló fejvadászat. Jelöltjeink beválására 3 hónap garanciát vállalunk, bízva a kiépített folyamatunk sikerességében. Nagy figyelmet szentelünk annak is, hogy segítsük a jelölt beilleszkedését, így egy 3 alkalmas vezetői coachinggal is támogatjuk az integrációját.