A leendő munkavállaló toborzás során szerzett tapasztalatai döntőek céged megítélése szempontjából. A jól kidolgozott lépésekből álló, és zökkenőmentesen végigvitt felvételi folyamat kitűnő alapul szolgál a hatékony és hosszútávú együttműködéshez. Sajnos ez fordítva is igaz: egyértelműen akadályozza a harmonikus munkakapcsolat kialakulását, de akár végleg el is riaszthatja a jelöltet, ha a jelentkezés és a kiválasztás folyamata nehézkes, kimerítő és buktatókkal teli. Mutatjuk, mire érdemes figyelned, ha szeretnéd megtalálni az ideális jelöltet.
Légy jelen
A megfelelő szakember felkutatása jóval az álláshirdetés megírása és közzététele előtt kezdődik. Ahhoz, hogy jó eséllyel megtaláld, és fel is tudd venni a hőn áhított új munkatársat, elengedhetetlen, hogy céged is ideális munkahely benyomását keltse. Használd a közösségi médiát úgy márkaépítésre, mint toborzási célokra. Jelenj meg testreszabott tartalmakkal a különböző social media felületeken. Posztolj rendszeres időközönként, az adott platform sajátosságainak, elvárásainak megfelelően. Építs közösséget, és tedd minél vonzóbbá vállalkozásod.
Ugyanilyen fontos honlapod megjelenése és folyamatos aktualizálása, különös tekintettel annak karrieroldalára. Szinte nincs olyan jelölt, aki ne vetne legalább egy gyors pillantást az adott cég online portfóliójára, mielőtt beadná jelentkezését. Egy, a témában végzett kutatás szerint a megkérdezettek több mint fele vélte úgy, hogy egy-egy cég honlapjának felkeresése után már nagy biztonsággal képes eldönteni, hogy szimpatikus, vonzó-e számára az adott közeg vagy sem.
Hirdesd magad
Adok-kapok
Ha sikerült követői bázist szerezned, és hatékonyan építetted a márkád online, az álláshirdetésed sem légüres térben landol majd. Akár álláskereső oldalakon, akár social média felületeken teszed közzé, az álláshirdetés szövege és képi megjelenése döntő jelentőségű. Átgondolt, közhelyektől és sablonoktól mentes, minden elemében meggyőző anyagra van szükséged.
Munkaadó és munkavállaló viszonya a kölcsönösség elvén alapul, tehát ne csak azt listázd kimerítő részletességgel, hogy mit vársz el leendő munkavállalódtól, hanem azt is, hogy te mit tudsz nyújtani a számára. Anyagi megbecsülést, folyamatos képzést, fejlődési lehetőséget, tervezhető és kiszámítható karriert, munka és magánélet egyensúlyát, esetleg a szó eredeti és valódi értelmében rugalmas munkaidőt? Mindig tartsd szem előtt, hogy az álláshirdetés nem egyenértékű a munkaköri leírással.
Szintén óriási hiba a jelölt elődjének, azaz a korábban ugyanazt a pozíciót betöltő munkatársnak esetleges hibáit, előnytelen tulajdonságait kivetíteni a leendő kollégára. Szövegezéskor tartózkodj az olyan mondatoktól, amelyek ezt sugalmazzák, mert mindkét fél számára a „tiszta lap” a jó alap.
Kávé és BKV?
Kerüld a kliséket és a kontraproduktív állításokat. Az „ingyenes és korlátlan kávéfogyasztás”, illetve „a tömegközlekedéssel jól megközelíthető” hívószavak ma már nem csak közhelyszámba mennek, de számos negatív asszociáció is társul hozzájuk a munkakeresők körében, így valójában inkább taszítanak, mintsem vonzanak. Az ideális jelölteket, azaz épp azokat, akik képesítésük és/vagy szakmai tapasztalatuk okán valóban válogathatnak az álláspiacon megjelenő nyitott pozíciók között, szinte garantáltan elriasztod az ilyesféle előnyök felsorolásával. És nemcsak a fővárosban, szerte az országban…
„Hiba történt”
Talán kegyetlenül hangzik, de ezzel egy aspiráns sem szeretne szembesülni. Legyen szó akár az online jelentkezés sikertelen elküldéséről, a levelezőrendszer telítettségéről vagy egyéb felmerülő technikai akadályról. Gondolj csak bele: a pályázó még át sem lépte céged küszöbét, máris fejetlenséggel, akadozó folyamatokkal találja szemben magát. Az email cím legyen mindig érvényes, a rendelkezésre álló tárhely kapacitása megfelelő, amelyről nem pattannak vissza falra hányt borsó módjára a beérkező önéletrajzok.
Hatékony toborzás: ne futtass felesleges köröket
A felhasználói élmény rendkívül fontos a toborzás területén is. Egyre inkább meghaladott az a nézet, hogy akiben nagy a hajlandóság arra, hogy rengeteg időt, energiát és munkát fektessen be a bekerülés érdekében, az jobban is teljesít az adott munkakörben. A jó szakember többnyire elfoglalt és számos lehetőség közül válogathat. Minél kevesebb lépésben és minél kisebb nehézségek árán tud eljutni hozzád, majd haladni veled, annál pozitívabb benyomása alakul ki a cégről.
Az álláskeresés eleve rendkívül időigényes, kimerítő procedúra. Kerüld az olyan elavult, sok oldalas online jelentkezési felületeket, amelyeket egyenként, manuálisan kell kitölteni az önéletrajz és motivációs levél feltöltése mellett. Az ezekben szereplő kérdések egy jelentős része többnyire átfedésben van az önéletrajzban eleve megtalálható tartalmakkal, amely frusztrálttá teheti, és egyes esetekben az applikáció megszakítására késztetheti a jelentkezőt. Menj végig te magad is a folyamat egészén, vizsgáld meg, hogy hány percet vett igénybe a jelentkezés, voltak-e átfedések a bekért információkban, illetve felmerült-e menet közben bármiféle probléma, fennakadás.
Ne feszítsd túl
Az esélyesnek tartott jelöltekkel mielőbb vedd fel a kapcsolatot, és folyamatosan kommunikálj velük. Tájékoztasd őket arról, hogy hol tartanak a kiválasztási folyamatban, melyek a következő lépések és azok várhatóan mikor realizálódnak. Mértékadó szakemberek szerint egy felvételi folyamat kettő, maximum három lépésből állhat. A túlságosan hosszúra nyúló, a pályázó elé folyamatosan újabb és újabb igényeket, követelményeket állító kiválasztási rendszer megkérdőjelezi céged „komolyságát” és aláássa presztízsét.
A hatékony toborzás áldásai
Érdemes tehát jól csinálni! A számodra, vagyis cégednek legjobb jelölt megtalálása ugyanis időt és energiát megkívánó folyamat. Ennek optimalizálása, a fenti lépések tökéletesítése csak előnnyel jár. Hiszen ha sikerül hamarabb új munkatársat felvenni, akkor több időd maradhat más, cégen belüli, sokszor még ennél is fontosabb feladatok elvégzésére is.