Manapság nincs egyszerű helyzetben az a cég, aki új embert szeretne felvenni: egyes területeken, egyes pozíciókra szinte lehetetlen megfelelő munkaerőt találni (vagy nagyon hosszú idő kell hozzá), arról nem is beszélve, hogy óriási a verseny a legjobbakért. Hogy megugorjuk az olykor lehetetlent, érdemes profi segítséget kérni, és bevonni egy fejvadász céget az új munkatárs megtalálásának folyamatába. Ebben a blogposztban bemutatjuk, hogy a HR Partnernél szakembereink hogy közelítenek a fejvadászat kérdéséhez!
Előtérben az élmény és a munkáltatói márka
A munkaerőpiac képzeletbeli polcain a szabad pozíciók úgy sorakoznak, mint a boltban az árucikkek. Az álláskeresők az állásportálokon, börzéken karrieroldalakon mérhetik fel a kínálatot és választhatják ki, hogy melyek a legszimpatikusabbak. A fejvadászat ennél sokkal specifikusabb: itt is adott egy pozíció, viszont ebben az esetben a fejvadász az, aki összeköti a nyitott pozíciót azzal az emberrel, akit a cég a legmegfelelőbbnek talál.
A fejvadászat során fontos, hogy a jelölt milyen impulzusokkal találkozik, hogyan éli meg az egész folyamatot. Ez ugyanis alapjaiban határozza meg, a kimenet sikerét. Meggyőző élményekre, tapasztalatokra van szükség, és arra is, hogy a fejvadász folyamatosan frissítse az alkalmazott metódusokat.
A megfelelő munkatárs megtalálása a humán erőforrás feladatok közé sorolandó. Érdemes azonban egy lépést hátra lépni, és könnyen beláthatjuk, hogy komplexebb szemléletre van szükség.
A HR Partnernél hisszük, hogy ha a legjobbakkal akar a cég dolgozni, akkor olyan környezetet, kultúrát kell felépíteni, ami csábító lehet a jelöltek számára.
Ha egy profi fejvadásszal dolgozunk együtt, akkor segítséget kapunk az új munkaerő megtalálásában és a munkáltatói márka építésében is.
3 helyzet, amikor nem kérdés, fejvadászra van szükség!
Megakadt folyamat
Tipikusan ilyen szituáció, amikor a toborzás elindult, de a folyamat valamilyen okból kifolyólag elakadt. Ha a cég nem képes önerőből tovább lendülni a nehézségeken, akkor érdemes bevonni egy külső segítséget, a fejvadászt.
Vezetői pozíció
A vezetői pozíciók esetében általában igaz, hogy a megfelelő jelöltek már valahol alkalmazásban állnak, nem aktív munkakeresők. Közvetlenül kell felvenni velük a kapcsolatot, és elérni, hogy érdeklődjenek az új pozíció iránt, annak ellenére, hogy van munkájuk. Ez egy igen érzékeny és nagy tapasztalatot igénylő folyamat, amely sokkal eredményesebb, ha fejvadász csinálja.
Bizalmas keresés
A harmadik klasszikus helyzet, amikor olyan ember helyére keresnek új munkatársat, aki még betölti az állást. Ilyenkor különösen fontos a diszkréció, amit egy fejvadász maximálisan képes biztosítani.
Halászat a zavarosban: a fejvadász cég kiválasztása
Tegyük fel, hogy cégvezetőként belátjuk, hogy együtt szeretnénk dolgozni egy fejvadász céggel. Jogosan merül fel a kérdés, hogy milyen szempontok alapján válasszunk! A piacon meglehetősen nagy a kínálat, honnan tudhatjuk, hogy kivel érdemes együttműködni? A HR Partner tapasztalatai alapján az alábbi szempontokat érdemes figyelni!
Az egyik legfontosabb a szaktudás. Fel kell mérni, hogy a fejvadász cég mennyi ideje dolgozik a szakmában, milyen tapasztalatai vannak és az sem utolsó, hogy hogyan dolgozik együtt az ügyfelekkel.
Lényeges, hogy meglegyen a bizalom a fejvadász cég irányába, ez ugyanis az alapja a közös munkának. A referenciák például megerősíthetnek abban, hogy valóban profikkal van dolgunk. Ha látjuk, hogy milyen sikereket értek el, milyen helyzeteket oldottak meg, akkor az bizalmat ébreszthet.
Célszerű felmérni azt is, hogy a fejvadász cég milyen értékeket követ, például mekkora gondot fordít a munkatársak fejlesztésére, mennyire követik a trendeket, mennyire integrálják az új módszertanokat. És ami a legfontosabb, hogy megvan-e a közös hang, a közös nyelv a munkához.
A fejvadászat kihívásai
A fejvadászat komplex folyamata egyre nagyobb kihívás a jelöltek és a megbízók, vagyis a munkaadók perspektívájából egyaránt.
Jelöltoldalról az egyik legnagyobb nehézséget a bizalom, a partneri gondolkodás hiánya okozza. Sok esetben például az interjún a jelölt nem jelenik meg, és az időpontot előzetesen nem mondja le, de az is gyakran megesik, az önéletrajzban feltüntetett adatok nem egyeznek meg a valósággal. Ezek jelentősen megnehezítik a fejvadász munkáját.
Sokan azt gondolják, ha megbíznak egy fejvadász céget, akkor hátradőlhetnek, és majd úgy özönlenek a legjobb jelöltek. Azonban a fejvadászat, ha jól végzik a szolgáltatók, akkor egy tanácsadói munka. A HR Partnernél például konzultálunk az ügyfeleinkkel és egy intenzív párbeszéd alapján találjuk meg a megfelelő jelölteket, akik aztán hosszú távon maradnak a cégnél. Ebbe időt kell befektetni az ügyfél és a fejvadász oldaláról is. Minél jobb az előkészítés, minél jobban megértjük az igényt annál gyorsabban tudunk jó jelölteket hozni. Ha csak egy vázlatos profilt kapunk, akkor egész biztosan hosszabbra nyúlik a folyamat, mert több körben kell majd később egyeztetni.
Ügyvezetőnk Ladics Viki szerint: „A fejvadászat az adott cég előre tolt HR csapata. Akkor működik jól, ha mi is megismerhetjük a céget és úgy tudunk jelölteket gyűjteni, mintha magunkhoz keresnénk új kollégát. A sikeres fejvadászat az ügyfél és a tanácsadó összjátéka, pont, mint egy csapatsport.”
Ha érdekel, hogy mi hogyan dolgozunk, akkor látogass el a weboldalunkra!