Fő tartalom átugrása

2022. április 28


Ügyfelünk, aki elsősorban rendszerelemek és lean termékek fejlesztésére, gyártására és forgalmazására specializálódott, azzal a kéréssel fordult hozzánk: tegyük számára átláthatóvá a rendelkezésre álló munkavállalói dokumentumokat, és amennyiben hiányosságot tapasztalunk a munkaszerződések, kapcsolódó mellékletek, tájékoztatók, nyilvántartások kapcsán, úgy azt jelezzük felé.  Adjunk az egésznek egy struktúrát, iránymutatást számára, amit a jövőben tud követni.

Kérte, hogy a munkavállalói dokumentumok mellett azt is nézzük meg, hogy a szerződésben rögzített feltételek, nyilvántartások, utólagos elszámolások a jogszabályoknak megfelelnek-e.  

Sok más kkv-hoz hasonlóan náluk sincs dedikált humánpolitikai vezető, ezért ezen dokumentumok hiánytalan megléte is a pénzügyi vezető feladatkörébe tartozik, az ő feladatlistájára kerül.

Mindezekre a sok egyéb napi feladata mellett kevesebb ideje jutott, viszont új vezetőként pontosan látta, hogy a munkavállalókat érintően adminisztrációs hiányosságok tapasztalhatók.

A munkajogi, társadalombiztosítási, munkavállalókat érintő adózási kérdések kapcsán folyamatosan lehetnek változások, így kiemelten fontos, hogy naprakész ismeretekkel rendelkezzünk, ami a jogszabálykövetést teljes egészében biztosítani tudja. Mert ezek jelentősége nagyobb, mint gondolnánk.

Miért is?

  • kaphatunk foglalkoztatásfelügyeleti ellenőrzést, vagy
  • munkavállalóra vonatkozó utólagos adatbekérést,
  • előfordulhat jogvita,
  • valamint a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvény értelmében is kötelezettségünk van ezzel kapcsolatban. A biztosított, volt biztosított biztosítási jogviszonyával összefüggő, a szolgálati időről vagy a nyugellátás megállapítása során figyelembevételre kerülő keresetről, jövedelemről adatot tartalmazó munkaügyi iratokat a biztosítottra, volt biztosítottra irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltését követő öt évig meg kell őriznünk,
  • a munkavállalókhoz kapcsolódó elszámolásokat a külső bérszámfejtő akkor tudja pontosan elkészíteni, ha a számára szolgáltatott adatok hiánytalanok és teljeskörűek.

A fentiekből fakadó hiányosságokat a pénztárcáján is megérezheti a vállalkozás.

Bár a foglalkoztatásfelügyeleti hatóság együttműködő, támogató, de vannak olyan esetek, amikor nincs mérlegelési jogkörük, és bírságot kell kiszabniuk.

A foglalkoztatottak kapcsán igénybe vehető kedvezményekkel pedig érdemes élni, mivel ezen összegek más célra, vállalkozásunk fejlesztésére is fordíthatók.

A munkavállalókhoz kapcsolódó, nem a törvényeknek megfelelő nyilvántartások, elszámolások kapcsán pedig egy utólagos jogvita esetében is adódhatnak nehézségeink.

Ügyfelünknél a dokumentumok áttekintése feltárt olyan hiányosságot, mint például az elmaradt kedvezmények érvényesítése. Ez a folyamat végére számszerűsíthető hasznot hozott a cégnek.

Emellett olyan, a mindennapi működést nem befolyásoló problémák is napvilágot láttak, amelyek talán fel sem tűntek volna, ha az érintett pénzügyi vezető nem akar rendet tenni és nem látja be azt, hogy ő ehhez lehet, hogy most nem elég, mivel ő is csak egy ember véges idővel és kapacitással.

A projekt során nyert tapasztalataink rávilágítottak minket is arra, hogy mekkora igény van a kkv-szektorban a munkaügyi analízisre, ezért kidolgoztunk egy erre vonatkozó csomagot.

Honnan tudhatja, hogy az Ön cégének munkaügyi analízisre van szüksége?

A vállalkozások mindennapjaiban kevesebb olyan eset fordul elő, amikor minden szakember egy helyen megtalálható, és amikor a jogszabályváltozásokhoz azonnal hozzá tudják igazítani a szerződésmintákat, az elvégzendő feladatokat.

Sok esetben használnak a vállalkozások például netről letöltött vagy évekkel ezelőtt elkészített iratmintákat. Ami nem egyértelműen jelent gondot, mert lehet teljesen hibátlan is, ha a jogszabályok nem hoztak mindezeket érintő változást. Sok helyen van jelen a szokásjog. Ami szintén nem probléma, mivel a jó gyakorlatot érdemes követni. De tudjuk-e, hogy mikor volt változás?

Ugyanúgy, ahogy az élet minden területén, úgy a vállalkozásunkon belül is időnként szükség van egy átfogó ellenőrzésre. Ez igazolhatja, hogy minden a helyén van és így kell tovább haladnunk, de kijöhet olyan eredményt is, hogy bizonyos területeken változtatnunk kell, hogy jobbak, hatékonyabbak tudjunk lenni.

Mi a munkaügyi analízis menete?

A munkaügyi analízis során vállalkozásához igazodva, a következő folyamatban végezzük el az elemzést:

  1. Egy adatbekérő alapján feltérképezzük vállalata érzékeny pontjait.
  2. Ezt követően javaslatot teszünk a felülvizsgálandó területekre.
  3. A dokumentumok rendelkezésre bocsátását követően elvégezzük az elemzést.
  4. A kapott adatokat kiértékeljük, melyről részletes összefoglalót bocsátunk rendelkezésükre.
  5. Megoldási javaslatokat teszünk.
  6. A jogszabályok alapján ismertetjük: a munkavállalókat érintően milyen kötelezettségei vannak vállalkozásának, valamint a foglakoztatásfelügyeleti ellenőrzés várható menetét, az ellenőrzés során érintett dokumentumok körét.
  7. Igény szerint elkészítjük a javítandó iratmintákat.

Mit nyer Ön ezzel?

  • Rendben tudhatja a munkavállalói dokumentumokat.
  • Nem érhetik meglepetések.
  • Megmutatjuk az utat, melyet már csak követni kell.

Mennyi időt vesz ez igénybe?

Az ellenőrzés időtartama a vállalkozása méretétől, tevékenységétől, illetve számos egyéb tényezőtől függ:

  • Milyen tevékenységet folytatnak?
  • Vannak-e ágazati specifikumok?
  • Milyen munkarendben foglalkoztatja dolgozóit?
  • Foglalkoztat-e fiatalkorút, megváltozott munkaképességűt?

Mindez csak néhány kérdés a sok közül, amely meghatározza a szükséges időt. 

Milyen gyakran kell ismételni?

Az ellenőrzéshez kapcsolódóan érdemes élnie az utólagos támogatás lehetőségével. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha változás következik be, úgy azt azonnal jelezzük önnek, és átvezetjük szerződésmintáiban, módosítjuk a nyilvántartásaihoz, elszámolásaihoz kapcsolódó iránymutatásokat.

Amennyiben az előző lehetőséggel nem szeretne élni, abban az esetben is érdemes az ellenőrzést 1-2 évente megcsináltatni.

Mennyibe kerül ez Önnek?

A munkaügyi analízis díja minden esetben egyedileg kerül megállapításra a vállalkozása működésének függvényében. Az adatbekérő kitöltése után tudunk önnek erre pontos számot mondani.

Bővebb felvilágosítást a munkaügyi analízissel kapcsolatban, Szarvas Judit HRO üzletágvezetőnk tud adni, a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címen.

 

Készítette:Kovács Nikoletta, munkajogi szakokleveles tanácsadó, adótanácsadó


Hírlevél, hogy ne maradj le

legyél naprakész!

HR Partner
Blog

legfrissebb a HR világában

Hírlevél

legyél naprakész!

Értékeink

amiben hiszünk

Szakmaiság

Teljes körű, professzionális támogatás a szervezet emberi erőforrásait érintő összes kérdésben.

Élmény

Örömteli, vidám és inspiratív jelenlét a közös projekteken.

Szenvedély

Folyamatosan tanulunk; akár az ügyfél helyett is, megtaláljuk a piacon elérhető színvonalas újdonságokat.

Rólunk. Mondták.

Ügyfeleink bíznak szakértelmünkben és tanácsainkban.
HR Partner
10 éves HR Partner Consulting
Hosszú távra visszanyúló gyümölcsöző együttműködésünk van a HR Partner Consulting több üzletágával is, jól ismerik már a kollegáinkat, kultúránkat, így minden új feladatnál, már félszavakból is megértenek minket és segítenek továbbmenni az úton, testreszabottan támogatják fejlődésünket, új ötletekkel, javaslatokkal állnak elő. Szakmai profizmusukat gazdagítja, hogy tanácsadóik, trénereik nagy része a vállalati oldalon is szereztek széleskörű tapasztalatot, így akár tréningről, akár fejlesztésről vagy fejvadászatról van szó, holisztikusan közelítik meg a feladatot, az üzleti szempontokat is figyelembe véve a fejlesztési feladatok mellett.


Kovács Viktória
HR Igazgató, EOS Magyarország
HR Partner
Azon szerencsések közé tartozom, akik mind jelölti, mind megrendelői oldalról megtapasztalhatták a HR Partner Consulting működését. Egy korábbi, végül törölt keresésük révén kerültem kapcsolatba velük, és kiemelkedően jó jelölt élményben volt részem. Így mostani pozíciómban biztos lehetek benne, hogy amikor számunkra keresnek új kollégákat, ők is ugyanezt a jelölt élményt tapasztalhatják meg. Igazi csapattagok a keresési projektek alatt, végtelen kedvességgel, türelemmel és profizmussal kezelik a változásokat, esetleges nehezebb helyzeteket. Bátran ajánlom őket mindenkinek.


Kelsánszky Mária
Country HR Director, Affidea Magyarország Kft.
HR Partner
Az elmúlt évek során több közös munkában vettünk részt. Mindig éreztem azt a szándékot, hogy valóban megértsék a szervezeti és vezetői igényeinket, s arra adjanak megoldást. A közös gondolkodás külön élmény volt számomra. A HR Partner Consulting munkatársai soha nem voltak restek bátor kérdéseket feltenni nekem, ahogy a javaslataimat is mindig nyitott szívvel fogadták.


Kriszt Hajnalka
People and Performance Manager, LeasePlan
HR Partner Consulting
Személy szerint nagyon hitelesnek találom szakmailag és emberileg is azokat a trénereket, szakértőket, akikkel eddig kapcsolatba kerültünk. Az ő szakmai felkészültségük és hitelességük nagyon könnyen megteremtette azt a bizalmi légkört, ami szükséges ahhoz, hogy jól együtt tudjunk dolgozni. A vezetői csapat is nagyon hamar elfogadta őket, és nagyon könnyen kialakult az együttműködés.


Heiszmann Henrietta
HR Igazgató, Extreme Digital
Rólunk mondták
Számomra a legnagyobb értéket a HR Partner Consulting csapatában az jelenti, hogy szinte az első pillanattól kezdve, már a legelső beszélgetés alkalmával pontosan értik és meg is akarják érteni a szervezet problémáját. Amikor felhozzuk az alapvető dilemmát, úgy érzem, mintha a saját csapatom tagjai ülnének ott velem szemben - gyakorlatilag fél órán belül egymás nyelvét beszéljük.


Nemes János
HR Igazgató, Biotech
Ügyfeleink bíznak szakértelmünkben
Azt szeretem bennük, hogy szakmailag nagyon magas szinten állnak és nagyon jó tanácsaik vannak. Mindig úgy érzem, hogy én vagyok a legfontosabb ügyfelük és ez nekem nagyon fontos. A másik, ami közös bennünk, az az, hogy mindketten megkaptuk a Családbarát Vállalat díjat. Erre én különösen büszke vagyok a cégünknél is és arra is, hogy a HR Partner Consulting ennyire fontos szerepet tulajdonít az elmenő kismamáknak, visszatérő kismamáknak és a kispapáknak is.


Markovits Dóra
HR Igazgató, Celanese Magyarország
10 éves HR Partner Consulting
Azért szeretek a HR Partner Consulting munkatársaival dolgozni, mert nagyon figyelnek arra, hogy mi kik vagyunk és mi az, ami minket valóban foglalkoztat. Az az energia, ami korábban arra ment el, hogy egymással viaskodtak, civakodtak vagy egyszerűen csak nem értették egymást a kollegák, ez most hasznosulni tud, mind a produkciók színvonalának emelése érdekében, azon túl, hogy egy sokkal jobb légkörben dolgoznak egymással. Azt látom, hogy a vezetőtársaim a saját csapatukkal is egyre jobban tudnak kommunikálni és egyszerűen a légkör minőségileg javult az elmúlt időszakban.


Kosztolánczy Gábor
Vezérigazgató-helyettes,
Művészetek Palotája
    ÜGYFELEINK

    ők már bíznak bennünk

    borsodi-sorgyar-logo
    heineken
    vatera
    nec
    dtz
    elmu
    EOS_WM_RGB_red
    edigital
    gyokerek-es-szarnyak
    blackbelt
    sanofi
    mondalez
    doka
    mavir
    celanese
    ingatlan
    caussade1
    molson
    thyssenkrupp
    jti
    bonafarm
    microsoft
    alma
    ing
    zinemath
    agco
    mnb
    adevinta-logo
    ge
    cisco
    generali
    mazars
    commerzbank
    euralis
    delta
    mupa
    adr
    graphisoft
    bisnode
    spar
    ot
    mortoff
    bator
    fundamenta
    abacus-medicine
    scitec
    avon
    monsanto
    accace
    gdf-suez
    exim
    knh-logo
    balabit
    fkf
    nuskin
    kuka-logo
    dbh
    cafe-commonications-logo
    t-home
    spice
    sandoz
    pepco-logo
    etyek
    unilever
    knorr
    lufthansa
    eon
    kleffmann
    mvm
    kpmg
    zoboki
    metro
    eurolog
    Pro Bono

    partnereink

    gyökerek és szárnyak
    három királyfi, három királylány
    országos mentőszolgálat
    bátor tábor
    Peter Cerny Alapítványi Mentőszolgálat
    Együttműködő

    partnereink

    Kapcsolat

    várjuk a megkeresésedet!

    HR partner

    HR PARTNER CONSULTING KFT.

    1137 Budapest, Radnóti Miklós utca 38.
    I. em. 4. sz.