Fő tartalom átugrása

2020. november 24


Szinte minden készségfejlesztési képzésen időt lehetne szánni a megfelelő minőségű figyelem témakörére.  Banálisnak hangozhat ez a témakör, hisz kinek ne lenne saját élménye a figyelemről; mégis mit kell ezen tanulni – gondolhatná a tréning résztvevője. Mást se csináltunk 12-18 éven át, amíg az iskolapadban ültünk, és mást sem csinálunk ma sem egész nap, mint figyelünk. A figyelmünket kérik a hangosbemondók, a megbeszélésen felszólalók, az ügyfeleink, a zebrára lelépők, a megcsippanó telefonunk és a hozzánk közel álló, számunkra kedves személyek is. De vajon ebben az óriási versenyben, ami a figyelmünkért zajlik, valóban tudunk figyelmet szentelni az azt kérő beszélgetőpartnereinknek vagy csak ahhoz értünk (illetve sokszor ahhoz sem), hogy hogyan legyünk csöndben, amíg a másik arcizmai mozgást mutatnak.
 
Az alábbiakban a figyelem szintjeit mutatom be egy-egy mindennapi példával illusztrálva azokat:
 
1. Várjuk, hogy mikor szólalhatunk meg végre
 
Ezek azok a helyzetek, amikor korábbi tapasztalataink, elképzeléseink alapján kitalálni véljük, hogy a másik fél mit szeretne mondani, vagy egyszerűen annyira fontosnak, igaznak, adu-ásznak érezzük a saját mondanivalónkat, hogy csak arra tudunk figyelni és meg sem halljuk, hogy mit mond a másik fél. 
„Már megint az Excelről beszél… úgyis tudom, hogy az FKeresre fog kilyukadni, már tízszer elmondta, hogy neki ez nem megy.”
 
2. Magunkról beszélünk, saját tapasztalatainkról, történeteinkről számolunk be válaszképpen
 
Természetes, hogy mások dilemmái, problémái, élményei minket is megihletnek, és saját tapasztalatainkra emlékeztetnek. Az azonban gátolja a minőségi figyelem megadását, ha nem próbáljuk megérteni, befogadni, hogy a másik számára mit jelent az a probléma, élmény, amihez hasonló akár velünk is történt. 
„Az semmi, nekem a múltkor a teljes IT-rendszer meghalt és nem 1, hanem 3 órányi munkám veszett kárba.”
 
3. Kéretlen tanácsadás
 
Mindenki szeret segíteni, kompetensen megoldást nyújtani a másik félnek, hisz kívülről nézve sok minden tűnhet egyszerűen megoldhatónak. Ami nekünk működött, ami a mi szemszögünkből a legjobb lépésnek tűnhet, az korántsem biztos, hogy a más életkorú/habitusú/tapasztalatokkal és erősségekkel rendelkező embernek is megoldás lehet az adott kihívására. Így sokszor be sem tudja a másik fél fogadni a jó szándékú tanácsot vagy épp az ellenkezőjét érjük el vele, mint ami a szándék volt és csak még rosszabbul érzi magát tőle. 
„Én a helyedben erőt demonstrálnék, meg kell tanulnia, hogy hol a helye.”
 
4. Több információ kérése – itt kezdődik az igazi figyelem!
 
Arról tudhatjuk meg, hogy sikerül igazán adnunk a figyelmünket a beszélgetőpartnerünknek, hogy az elmondottakat hallgatva további kérdések fogalmazódnak meg a fejünkben a helyzetre, problémára, részletekre vonatkozóan. Azzal tudjuk a beszélgetőpartnerünket és a saját megértésünket is legjobban segíteni, ha ezeket nyitott (hogyan, milyen, miért? stb. kezdetű) kérdésekként megfogalmazva feltesszük.
 
5. Olvasás a sorok között (érzések, szándékok is, nem csak a tartalom)
 
Tanulható készség a figyelem olyan aktív szintre, a tartalmi elemeken túlmutató mélységűre való fejlesztése, amikor annyira rá tudunk hangolódni a beszélgetőpartnerünk adott helyzet kapcsán megélt érzéseire, szándékaira, szükségleteire, mintha magunk is „elmennénk” arra a helyre, ahol ő van épp. Természetesen a figyelem ilyen szintje energia- és időigényes, nem tudjuk tehát a nap minden percében biztosítani ezt, de a fontos munka és magánéleti helyzetekben érdemes így adni a figyelmünket a beszélgetőpartnerünknek, mert akár nehéz helyzet kezeléséről, akár a másik fél támogatásáról van szó, a magas figyelmi szintű beszélgetések új ajtókat nyithatnak ki, érzelmi megkönnyebbülést hozhatnak, miközben a kapcsolat maga is erősödik. Így például a fluktuáció-kezelés egy hatásos eszköze lehet olyan szervezeti kultúra kialakítása, melyben rendszeresen alkalom nyílik ilyen beszélgetésekre. 
 
A cikk szerzője Barta Bea tréner, Action Learning Team Coach.
 

Hírlevél, hogy ne maradj le

legyél naprakész!

HR Partner
Blog

legfrissebb a HR világában

Hírlevél

legyél naprakész!

Értékeink

amiben hiszünk

Szakmaiság

Teljes körű, professzionális támogatás a szervezet emberi erőforrásait érintő összes kérdésben.

Élmény

Örömteli, vidám és inspiratív jelenlét a közös projekteken.

Szenvedély

Folyamatosan tanulunk; akár az ügyfél helyett is, megtaláljuk a piacon elérhető színvonalas újdonságokat.

Rólunk. Mondták.

Ügyfeleink bíznak szakértelmünkben és tanácsainkban.
HR Partner
10 éves HR Partner Consulting
Hosszú távra visszanyúló gyümölcsöző együttműködésünk van a HR Partner Consulting több üzletágával is, jól ismerik már a kollegáinkat, kultúránkat, így minden új feladatnál, már félszavakból is megértenek minket és segítenek továbbmenni az úton, testreszabottan támogatják fejlődésünket, új ötletekkel, javaslatokkal állnak elő. Szakmai profizmusukat gazdagítja, hogy tanácsadóik, trénereik nagy része a vállalati oldalon is szereztek széleskörű tapasztalatot, így akár tréningről, akár fejlesztésről vagy fejvadászatról van szó, holisztikusan közelítik meg a feladatot, az üzleti szempontokat is figyelembe véve a fejlesztési feladatok mellett.


Kovács Viktória
HR Igazgató, EOS Magyarország
HR Partner
Azon szerencsések közé tartozom, akik mind jelölti, mind megrendelői oldalról megtapasztalhatták a HR Partner Consulting működését. Egy korábbi, végül törölt keresésük révén kerültem kapcsolatba velük, és kiemelkedően jó jelölt élményben volt részem. Így mostani pozíciómban biztos lehetek benne, hogy amikor számunkra keresnek új kollégákat, ők is ugyanezt a jelölt élményt tapasztalhatják meg. Igazi csapattagok a keresési projektek alatt, végtelen kedvességgel, türelemmel és profizmussal kezelik a változásokat, esetleges nehezebb helyzeteket. Bátran ajánlom őket mindenkinek.


Kelsánszky Mária
Country HR Director, Affidea Magyarország Kft.
HR Partner
Az elmúlt évek során több közös munkában vettünk részt. Mindig éreztem azt a szándékot, hogy valóban megértsék a szervezeti és vezetői igényeinket, s arra adjanak megoldást. A közös gondolkodás külön élmény volt számomra. A HR Partner Consulting munkatársai soha nem voltak restek bátor kérdéseket feltenni nekem, ahogy a javaslataimat is mindig nyitott szívvel fogadták.


Kriszt Hajnalka
People and Performance Manager, LeasePlan
HR Partner Consulting
Személy szerint nagyon hitelesnek találom szakmailag és emberileg is azokat a trénereket, szakértőket, akikkel eddig kapcsolatba kerültünk. Az ő szakmai felkészültségük és hitelességük nagyon könnyen megteremtette azt a bizalmi légkört, ami szükséges ahhoz, hogy jól együtt tudjunk dolgozni. A vezetői csapat is nagyon hamar elfogadta őket, és nagyon könnyen kialakult az együttműködés.


Heiszmann Henrietta
HR Igazgató, Extreme Digital
Rólunk mondták
Számomra a legnagyobb értéket a HR Partner Consulting csapatában az jelenti, hogy szinte az első pillanattól kezdve, már a legelső beszélgetés alkalmával pontosan értik és meg is akarják érteni a szervezet problémáját. Amikor felhozzuk az alapvető dilemmát, úgy érzem, mintha a saját csapatom tagjai ülnének ott velem szemben - gyakorlatilag fél órán belül egymás nyelvét beszéljük.


Nemes János
HR Igazgató, Biotech
Ügyfeleink bíznak szakértelmünkben
Azt szeretem bennük, hogy szakmailag nagyon magas szinten állnak és nagyon jó tanácsaik vannak. Mindig úgy érzem, hogy én vagyok a legfontosabb ügyfelük és ez nekem nagyon fontos. A másik, ami közös bennünk, az az, hogy mindketten megkaptuk a Családbarát Vállalat díjat. Erre én különösen büszke vagyok a cégünknél is és arra is, hogy a HR Partner Consulting ennyire fontos szerepet tulajdonít az elmenő kismamáknak, visszatérő kismamáknak és a kispapáknak is.


Markovits Dóra
HR Igazgató, Celanese Magyarország
10 éves HR Partner Consulting
Azért szeretek a HR Partner Consulting munkatársaival dolgozni, mert nagyon figyelnek arra, hogy mi kik vagyunk és mi az, ami minket valóban foglalkoztat. Az az energia, ami korábban arra ment el, hogy egymással viaskodtak, civakodtak vagy egyszerűen csak nem értették egymást a kollegák, ez most hasznosulni tud, mind a produkciók színvonalának emelése érdekében, azon túl, hogy egy sokkal jobb légkörben dolgoznak egymással. Azt látom, hogy a vezetőtársaim a saját csapatukkal is egyre jobban tudnak kommunikálni és egyszerűen a légkör minőségileg javult az elmúlt időszakban.


Kosztolánczy Gábor
Vezérigazgató-helyettes,
Művészetek Palotája
    ÜGYFELEINK

    ők már bíznak bennünk

    dtz
    zinemath
    commerzbank
    ingatlan
    nec
    graphisoft
    delta
    unilever
    jti
    bator
    ing
    etyek
    celanese
    gdf-suez
    kpmg
    vatera
    abacus-medicine
    elmu
    caussade1
    heineken
    avon
    monsanto
    knh-logo
    kleffmann
    t-home
    agco
    zoboki
    fkf
    microsoft
    borsodi-sorgyar-logo
    sanofi
    adevinta-logo
    bonafarm
    doka
    sandoz
    bisnode
    lufthansa
    molson
    mortoff
    euralis
    eurolog
    mazars
    mondalez
    mvm
    adr
    thyssenkrupp
    spice
    ot
    knorr
    scitec
    generali
    mnb
    EOS_WM_RGB_red
    gyokerek-es-szarnyak
    edigital
    fundamenta
    cafe-commonications-logo
    eon
    mupa
    exim
    mavir
    dbh
    cisco
    kuka-logo
    nuskin
    blackbelt
    metro
    pepco-logo
    balabit
    alma
    spar
    ge
    accace
    Pro Bono

    partnereink

    gyökerek és szárnyak
    három királyfi, három királylány
    országos mentőszolgálat
    bátor tábor
    Peter Cerny Alapítványi Mentőszolgálat
    Együttműködő

    partnereink

    Kapcsolat

    várjuk a megkeresésedet!

    HR partner

    HR PARTNER CONSULTING KFT.

    1137 Budapest, Radnóti Miklós utca 38.
    I. em. 4. sz.