A HR egy speciális terület a cégen belül. Ez a szervezet lelke, annak mozgatórugója, mivel tevékenységének középpontjában a humán erőforrás, az ember áll. Nem mindegy tehát, hogy milyen minőségű HR munka folyik egy szervezetben. Ahol nincs HR csapat, ott a legkönnyebben a HR outsourcing segítségével lehet biztosítani a színvonalat.
Vannak cégek, akik megengedhetik maguknak, hogy egy egész HR osztályt fenntartanak, ezek jellemzően a nagyvállalatok, a kisebb szerveztek esetén azonban maximum egy-két munkatárs foglalkozik dedikáltan ezzel a feladattal, sőt az sem ritka, hogy a cégvezető látja el a HR feladatait. Mint oly sok területen itt is igaz, hogy a HR-t nem lehet csupán félig csinálni, akkor tud ugyanis hatékonyan működni, akkor tudja láttatni hatását, ha maximálisan kiaknázzák a lehetőségeket. Ehhez azonban nem elegendő egy ember, egy profi csapatra van szükség, amit a kis cégek is elérhetnek a HR outsourcing révén.
Mi a HR outsourcing?
A HR outsourcing vagyis HR kiszervezés annyit jelent, hogy a cég ilyen jellegű feladatait egy erre specializálódott profi csapat látja el. Tevékenység tekintetében igen sokféle lehet, elfordulhat, hogy egy cég csak egyetlen területet szervez ki, például a csapatépítő tréningeket, de az is, hogy a teljes HR tevékenységet. Jellemző feladatok, amiket a HR kiszervezés során a cégek át szoktak adni:
- karrier tanácsadás
- csapatépítők szervezése
- adminisztrációs feladatok
- munkatársak kiválasztása
- bérszámfejtés
- teljesítménymenedzsment
- képzés-fejlesztés
- elégedettség felmérés
- az értékelés rendszerének kiépítése, működtetése
A feladatok sokszínűsége és a cégek változatossága miatt a HR outsourcing esetén nem lehet egységes receptről beszélni. Vannak bevett gyakorlatok, technikák, minden cég azonban testre szabott megoldásokat követel a munkaerő-ellátás területén, minden igény és minden helyzet más, amikre másfajta folyamatok tudnak hatékonyan felelni.
Mikor érdemes belevágni?
A HR outsorucingot cégünk, a HR Partner Consulting azokban az esetekben ajánlja, amikor a cég nem épített fel önálló HR osztályt, és nem is szeretne erre időt és energiát szánni. Jó megoldás a kiszervezés akkor is, ha a HR osztály feladatai hirtelen megnövekedtek. Egy-egy sűrű időszak jelentősen leterheli a munkatársakat, így annak megelőzésére, hogy elmaradjanak feladatok, érdemes inkább kiszervezni bizonyos résztevékenységeket.
A feladatok túlszaporodását okozhatja, ha egy munkavállaló valami miatt kiesik a HR csapatból, az ő kapacitása kiválóan pótolható akár rövidebb időszakra is az outsourcing segítségével.
A HR kiszervezésébe érdemes belevágni akkor is, ha a cég szeretne új irányokat kipróbálni. Egy HR tanácsadó cégben rengeteg, sokszínű tudás található meg, így szakembereik biztos alapot jelenthetnek az új irányok felvázolásában, új nézőpontokat hozhatnak be és hozzájárulhatnak egy versenyképes rendszer felépítéséhez.
A kiszervezés folyamata
Első lépésként egy HR audit készül a cégről. A tanácsadó cég ennek során felméri a szervezetet, a válságállóságát, majd meghatározza a cégen belüli humán erőforráshoz kötődő feladatok, vagyis meghúzza a határokat. A monitorozás során fény derül a neuralgikus pontokra is, azokra, ahol fejlesztésre, változásra van szükség.
Amikor már látszik a teljes kép, elkészül egy akcióterv, ami tartalmazza a legfontosabb fejlesztési irányokat, a fókuszpontokat. Ezek természetesen a stratégiához illeszkednek, azt támogatják és erősítik. Az irányokból célok, a célokból feladatok lesznek, és az is körvonalazódik, hogy mi jelenti majd a folyamat sikerességét, mik az elvárt eredmények.
Végül, de nem utolsósorban a megvalósítás fázisa következik. A kiszervezés során jellemzően óradíjas elszámolásban dolgoznak a tanácsadók, az időtáv tekintetében pedig – a megbízástól függően – 6-8 hónapra, de előfordulhat, hogy 1-2 évre is szükség lehet.
A HR outspurcing igen praktikus megoldás a kisebb vállalkozások számára, ennek segítségével ugyanis profi munkához juthatnak elérhető keretek között. A kiszervezés segítségével kapacitások szabadulhatnak fel, melyeket egyéb feladatok ellátására lehet használni.
A HR Parnter Consultingál a kiszervezés során az ügyfél igényeire nagy hangsúlyt fektetünk, olyan HR szakembert vagy egy egész csapatot delegálunk, akik maradéktalanul el tudják látni a szakmai feladatokat, otthonosan és magabiztosan mozognak ezen a területen.
Lépj kapcsolatba kollégáinkkal!