A munkahely egy olyan közeg, ahol az ember a mindennapjainak legnagyobb részét tölti. Azon felül, hogy funkcionális szerepe van, nem mindegy, hogy milyen hangulatban telnek a munkaórák. Ha egy vállalatnál erős a közösségépítés és az összetartás, az a teljesítményen is megmutatkozik.
Csoportok a cégen belül
A munkahelyeken közösségek jönnek létre, melyek egyénekből állnak, életünk során pedig számos közösségnek a tagjai lehetünk. A csoportok jellemzője, hogy a tagok jellemzően rendelkeznek legalább egy olyan tulajdonsággal, ami mindannyiukban megvan. Munkahelyi viszonylatban ezt a tulajdonságot vagy vonást szakmai alapon jelölik ki. Például azok az emberek, akik pénzügyi területen dolgoznak, azok alkotják a pénzügyi részleget, míg akik a marketinghez kapcsolódó tevékenységet végzik, azok a marketing divíziót.
Attól azonban, hogy egy csoport összeáll, még nem beszélhetünk arról, hogy közösség is létrejön. Ezen ugyanis dolgozni kell, nagyfokú tudatosággal és elszántsággal.
Miért érdemes a közösségépítésbe időt és energiát fektetni?
A közösségépítés, a szervezeti kultúra fejlesztése mind a vezetőség mind pedig a dolgozók részéről befektetést igényel, a befektetett valuta lehet pénz, idő, de akár a bizalom is. Értékes dolgok ezek, amikkel nem szívesen játszik az ember, mégis azt kell mondanunk, hogy ezen a ponton nem szabad spórolni. Összegyűjtöttük, hogy miért!
A stratégia szíve
Az első és legfontosabb, hogy a kultúra, a munkahelyi közösség az, ami a vállalati stratégia lendületét adja. Ez a szív, ami, ha elkezd dobogni, akkor a cég elindulhat a közös siker felé vezető úton. Ez lehet patetikusan hangzik, de minden vezetőnek tisztában kell lennie azzal, hogy a cég sikere a dolgozókon áll vagy bukik.
Hatékonyságot növeli
Egy erős munkahelyi közösség hozzájárul ahhoz, hogy a mindennapi munka gördülékenyen menjen, ha pedig válsághelyzet áll be, akkor a csapat összehangoltan tudjon reagálni. Ha a munkatársak ismerik és értik egymást, tisztában vannak a másik képességeivel, kapacitásával és persze a sajátjukéval is, akkor rengeteg időt, energiát és pénzt lehet megtakarítani.
Csökkenti a fluktuációt
A legtöbb ember életében egy munkahely nem egy teljes életre szól. Ha nem alakul ki lojalitás, kötődés a szervezethez, akkor a munkavállaló könnyebben elgondolkodik a munkahelyváltáson, még akkor is, ha alapvetően a szakmai munkával nincsen probléma. Ha nem működik a közösség megtartó ereje, akkor bizony jönnek-mennek majd az emberek, a fluktuáció egyre csak növekszik, aminek következményeként a munkahely nem lesz vonzó a munkakeresők szemében.
Elégedetté tesz
A munkavállalói jólét és elégedettség egyre több cég számára válik top prioritássá, ezek segítségével ugyanis hozzá lehet járulni ahhoz, hogy a dolgozók szeressenek a cégnél, motiváltan dolgozzanak és ne akarjanak más munkahely után nézni. A családias, jó hangulatú légkör még a kritikusabb időszakokat is segít átvészelni. Ha valamit a csapatért kell megtenni, akkor azt sokkal szívesebben vállalják be az emberek, mintha pusztán az a motiváció, hogy a főnök bevételeit gyarapítsa.
Növeli az összetartozást
Az emberek genetikailag úgy vannak kódolva, hogy csapatban éljenek és boldoguljanak. Ebből adódóan mindenki szeretne tartozni valahova, egy közösséghez, melynek értékes tagja lehet. A közösségépítés segítségével növekszik az összetartozás érzése. Ideális esetben a munkatársak tudják a helyüket a szervezetben, hogy miért fontos a munkájuk és azzal is tisztában vannak, hogy a közösségben milyen szerepet töltenek be.
Ehhez jön hozzá a külső réteg, ami nem más, mint az, hogy a cég miként jelenik meg egységként a világ szemében. Kik vagyunk mi? Milyen képet festünk magunkról? Hogy alkotunk egységet a gazdaság szövevényes hálójában?
Vonzóvá tesz
Az employer branding egyik lényege, hogy egy cég a munkakeresők körében is népszerűvé tudjon válni. Megmutatja, hogy a vállalat működése milyen belülről és felmutatja a munkatársak véleményét, észrevételeit is. Ez segít az álláskeresőnek eldönteni, hogy tud-e azonosulni a közeggel és az értékekkel vagy pedig nem. Amennyiben a közösség erős, minden bizonnyal sokkal vonzóbb kép fog kialakulni a potenciális munkatársakban, akik szívesebben teszik majd le a voksukat a cég mellett.
Építsünk, de hogyan?
A közösségépítés egy igen színes folyamat, megannyi eszközt be lehet vetni, hogy az összetartó kapocs kialakuljon. Az építkezés hogyanját jellemzően HR szakemberek tervezik meg a management képviselőivel, így szavatolható, hogy a tervezett eszközök valóban betöltsék céljukat. Nézzünk, néhány tippet!
Csapatépítők
A csapatépítő tréning az egyik legklasszikusabb módja a közösség építésének. Nem meglepő, hogy az együtt átélt élmények összehozzák az embereket, beszédtémát adnak és valami olyan közöset, aminek a csoport határain kívül elhelyezkedők nincsenek birtokában.
Munkavállalók blogja
A közösség építésének az alapja, hogy a munkatársak megismerjék egymást. Ennek a legjobb módja, ha teret engedünk a megnyilvánulásnak, például egy blog formájában. Egy vállalati challenge még színesebbé teheti ezt, mely során minden héten egy dolgozónak válaszolnia kell egy érdekes, izgalmas kérdésre a blogon, majd pedig kijelölni, hogy a következő héten ki legyen az, aki ugyanezt megteszi és milyen kérdésre válaszoljon.
Közösen egy célért
Közösségi szempontból szerencsés, ha a csoport nem kizárólag magával foglalkozik, hanem valaki/valami másért is hajlandó összefogni. A különféle társadalmi projektek, például szemétszedés, az óvoda kerítésének lefestése, sütivásár mind-mind olyan eszközök, amik egy közös „külső” cél érdekében mozgatják meg a közösséget.
Büszkeségek kiemelése
Minden közösségben vannak úgynevezett hero-k, hősök, akik mintaként járnak a csapat előtt. Ők képviselik azt, ami a többiek számára cél lehet és egyben motiválják is őket arra, hogy a hősökre hasonlítsanak. A vállalati közösségekben ezt a funkciót tölti be, amikor havonta, évente elismerés és jutalom illeti meg a legjobb dolgozókat.
Bármelyikre is essen a választás, azzal nem árt tisztában lenni, hogy az építkezés egy hosszú folyamat, amit türelmesen kell csinálni, és a várt eredmény garantáltan nem marad el.
A szervezet életében a közösségépítés óriási lehetőség, amit kár elszalasztani. Ha bizonytalan vagy, hogy miként fogj neki, ha nem tudod milyen eszközökkel dolgozz, akkor kérd kollégáink segítségét, akik hozzájárulnak ahhoz, hogy céged ne csak egy „munkahely”, hanem „A munkahely” legyen.