Ahogyan a korábbi években az online vállalati tréningeket a magyarországi cégek csak mint második lehetőséget választották a közös fizikai térben tartott képzésekkel szemben, úgy lett mostanra a teljesen, vagy részben online képzés egy magától értetődő és jól bevált megoldás.
Az online képzésekkel kapcsolatban gyakran felmerülő aggodalomként találkoztunk azzal, hogy nem ad elég lehetőséget élő interakciókra, nehezebb megtartani a fókuszt és a résztvevők számára egy magányos, kevéssé élményszerű tanulást ad. Erre kerestük és meggyőződésünk szerint találtuk meg a választ az elmúlt évek tapasztalatai alapján.
Sok gondolkodás, tapasztalatgyűjtés és visszajelzések alapján történő módosítások eredményeképpen alakítottuk ki online képzési gyakorlatunkat. Elsődleges cél volt, hogy kompromisszumoktól mentesen, magas minőségi elvárásoknak megfelelő, résztvevői felelősségvállalást, gyakorlást, valamint a beépülést megerősítő élményt tudjunk nyújtani. Ezek nélkül minden online képzés csak szegényes helyettesítése tud lenni az offline tréningeknek. Tapasztalatainkat öt lényeges pontban foglaltuk össze.
1. Kisebb csoportméret – minőségi, egyéni figyelem
Elsőként a csoportjaink méretét kellett újragondolnunk. Online tréningeknél a kisebb csoportméret mellett tud kialakulni az a csoportbizalom, pszichológiai biztonság és oldottság, ami a tanuláshoz szükséges, valamint elegendő teret enged a résztvevőknek tapasztalatmegosztásra és gondolataik kifejtésére. Figyelembe véve az online platformok kialakítását, ezt a csoportméretet 6, maximum 8 főben határoztuk meg. Ez a csoportméret összhangban van a legtöbb online platform által kezelhetően támogatott létszámmal is.
2. Rövidebb tréningblokkok – fókuszált, intenzív tanulás
Kisebb csoportban, intenzívebb fókusszal megváltozik a hatékony munkára fordítható idő hossza is. Ezért a második nagyon fontos dolog, amihez érdemesnek tartottuk hozzányúlni, az egyes tréningblokkok hossza. Mély, attitűdbeli változásokat az érzelmi agyunkban fókuszált tanulással, erős motivációval lehet elérni. Online térben a koncentráltabb fókusz miatt ez az erősen motivált idő lerövidül, így programjainknál 1,5-3 órás blokkokat találtunk ideálisnak. Ez edzi a figyelmi fókuszt és tanítja a proaktivitást és önfegyelmet is.
3. Gyakorlatibb feladatok – aktívan a képernyő előtt
Kiemelten fontosnak tartjuk minden programunknál a megfelelő mennyiségű gyakorlatot az elmélet mellett. Online képzéseinknél nem láttunk okot a tapasztalataink szerint ideálisnak tartott 80% gyakorlat – 20% elmélet aránytól való eltérésre. Az igazi kérdés úgy fogalmazódott meg, hogy ezt a 80% gyakorlatot milyen módon tudjuk az online térben élményszerűvé és a tanulást leginkább támogatóvá tenni. A válaszul kifejezetten online tréningekre szabott innovatív, interaktív és egyedi gyakorlatok megtervezésénél kiemelt figyelmet fordítottunk arra, hogy az x-, y- és z generáció egyedi igényeihez is alkalmazkodjunk, hogy a beépülés maximális lehessen.
4. Vertikális fejlesztés – tanulás testtel-lélekkel
Miközben a legtöbb tréning, bár ígéri a gyakorlati megközelítést, mégis nagyrészt csupán horizontálisan fejleszt, vagyis a rengeteg információ, amit a résztvevő kap, csak a megértést szolgálja, de mivel az érzelmi agy nem kerül bevonásra valóban használni nem tudja/nem motivált/nem elég bátor a programot követően. Különösen igaz ez az online tréningek esetén, ami a sok más tréning esetében az információk átadására korlátozódik. Nálunk a tréning sikerét a tanultak alkalmazhatóságában mérjük, ezért olyan meta-készségeket fejlesztünk online tréningjeink során, mint például a figyelmi kapacitás, empátia, rugalmas ellenállóképesség, amelyek fejlesztésének hatására kutatásokkal alátámasztva számos olyan területen kezd sokkal jobban dolgozni a résztvevő, ami az együttműködést erősíti.
5. Átívelő feladatok – alkalmak helyett folyamat
Sokéves tapasztalatunk azt mutatja, hogy az egyes tréning alkalmak közti idő hatalmas lehetőség a tanultak elmélyítésére. Online tréningek esetében ez a koncentráltabb találkozások miatt fokozottan igaz, ezért a résztvevők a hatékonyabb beépülés támogatását célzó, a képzés ívébe organikusan belesimuló feladatokat is kapnak. Ezek a feladatok a tanultak elmélyítése mellett segítik a ráhangolódást, felkeltik a motivációt és kíváncsiságot, így a résztvevők az idő múlásával egyre fogékonyabban és jobban bevonódva vesznek részt az alkalmakon.
Számunkra egy rendkívül izgalmas fejlődési út volt megtalálni azokat az online megoldásokat, amik a résztvevők számára könnyen befogadható tanulási élményt biztosítanak. Meggyőződésünk, hogy az online képzés nem az egy fizikai térben tartott programok helyettesítő megoldása, hanem önálló, sok esetben hatékonyabb új lehetőség a fejlesztést tervező cégek számára.
A fentebb bemutatott filozófiánk szerint kialakított online képzési portfóliónk igény szerint elérhető.
A cikk szerzője: Dr. Németh Ágoston (tréner, coach)