Egyes felfogások szerint minden szervezetben a vezető személyisége, attitűdje képződik le. A mintamutatás és a mintakövetés evolúciós tulajdonság, ami az üzleti életben is megjelenik. A vezetőképzés létjogosultsága nem vitatható, a nagy kérdés sokkal inkább az, hogy melyik formájába érdemes belefogni, és mit lehet várni ezektől a képzésektől.
A vezetőképzés mind a frissen induló vállalkozások, mind pedig a multinacionális cégek, nagy szervezetek esetében lényeges. Az erős és kvalifikált vezetők képesek arra, hogy hatékonyan irányítsák a céget és sikerre vigyék azt.
Mi is az a vezetőképzés?
Olyan program, mely arra irányul, hogy a vezetők elsajátítsák az alapvető vezetői kompetenciákat, technikákat, egy csapat irányításhoz szükséges tudást. Tény, hogy vannak emberek, akinek személyiségükből adódóan ez könnyebben megy, fontos azonban tisztában lenni azzal, hogy ha valaki nem érez rá elsőre az irányítás ízére, akkor sincs minden veszve! A vezetőképzések ugyanis pontosan ezek fejlesztésében nyújtanak segítséget.
A tapasztalt vezetők gyakran gondolhatják, hogy ők már mindent látnak, mindent tudnak, így túl nagy önbizalommal és kevesebb alázattal állnak a csoporthoz, az irányításhoz kötődő. Valójában azonban vezetőképzésre nemcsak a kezdőknek lehet szüksége, hiszen javítani, a hatékonyságot növelni minden esetben lehet. Ha egy vezető úgy gondolja, hogy a cég „teljesen kész”, nincs hova fejlődni, az a jövőre nézve nem jó előjel.
A vezetőképzések típusai
Ma már számos vezetőképzések-típus közül választhatnak azok, akik szeretnék fejleszteni képességeiket. Éppen ezért többféle képzéskategorizálás is létezik.
Megkülönböztetünk a szervezeten belül és azon kívül zajló képzést. Vannak olyan cégek, például ahol több részleg és több vezető is van, ott érdemes lehet egy belső vezetőképzést kidolgozni. Ennek előfeltétele, hogy komoly HR kapacitás álljon rendelkezésre, akik szakmailag is nívós képzési anyagot tudnak összeállítani.
A vezetőképzés lehet egyéni és csoportos is. Nem lehet azt mondani, hogy egyik előnyösebb a másiknak, hiszen a fő kérdés, hogy milyen szituációról, milyen vezetőről van szó. Ha valaki szeretne jobb lenni, tanulni, bővíteni az eszköztárát, akkor érdemesebb a csoportos változat mellet voksolni. Ez abból a szempontból is hasznos, hogy a résztvevők egymástól is rengeteget tanulhatnak, elleshetnek módszereket, eszközöket, közvetlen példákkal találkozhatnak. Ha viszont egy konkrét probléma megoldása miatt szeretné magát tovább képezni a vezető, akkor szerencsésebb lehet az egyéni fejlesztés. Igaz ez akkor is, ha a vezető túlságosan elfoglalt, és rugalmas, személyes, egyénre szabott, célzott megoldást keres.
Végül, de nem utolsó sorban a megkülönböztetés szempontja lehet a tartalom is. Vannak olyan képzések, amelyek általánosan ismertetik és mutatják be a jó vezetés titkait, akadnak azonban olyanok is, amelyek egy-egy specializált problémára adnak választ, például a motiválás vagy éppen a teljesítménymérés területén.
A megfelelő irány kiválasztása nem egyszerű feladat. A HR szakemberek ebben nagyon sokat segíthetnek, illetve az is, ha a vezető időt és energiát szán a fennálló szituáció átgondolására, felvázolására, ebből ugyanis kiderülhet, hogy mire is van szükség.
Hol lehet vezetői ismereteket szerezni?
Aki érdeklődik a vezetői ismeretek iránt különféle mélységben áshatja bele magát a témába. Vannak elméletorientált és gyakorlatorientált vezetőképző formák, előbbiek előnye, hogy megalapozzák a gyakorlati ismereteket, segítenek megérteni az összefüggéseket, hatásokat. Utóbbiak pedig sokkal célzottabbak, egy bizonyos szintig gyorsabban hoznak eredményt. Az elméleti ismereteket sokan marginalizálják, fontos azonban látni, hogy a mélységek, a kapcsolatok feltárása pusztán gyakorlat révén nem lehetséges, előbb-utóbb az elméletre is szükség lesz, ez alapján érthető meg ugyanis a teljes kép.
Nézzük, milyen keretek között lehet ma Magyarországon vezetőképzésen részt venni!
Egyetem
A felsőfokú intézmények minden szinten kínálnak nyílt vezetői képzéseket. Ezek jellemzően általános tudást nyújtanak, ami aztán több területen is hasznosítható. A jelentkezés felvételi eljárás útján történik, a képzés hossza pedig a legtöbb esetben 2-3 év, ez idő alatt rengeteg gyümölcsöző kapcsolat alapjait lehet letenni. Nem mellesleg, a diploma megszerzése munkaerőpiaci tekintetben is lényeges lehet.
Üzleti iskolák, képzések
Ezek az intézmények házon belül és kívül is szerveznek célirányos képzéseket. Általában rugalmasan formálhatók és a piaci igényekre adnak választ.
Stratégiai tanácsadók
Ezeknek a szervezeteknek a fő profilja a stratégia megtervezése, felépítése. Ennek azonban részét képezni a vezetők szerepe, képzése. A nagy tanácsadók ütőképes piaci ismeretekkel rendelkeznek, amiket vissza tudnak forgatni az új ügyfelekbe.
Trénercégek
Az ő szakterületük minden, ami a cég működéshez kapcsolódik szervezeti tekintetben: tréningek, coachingok, HR, szervezetfejlesztés, csapatszervezés és természetesen a vezetők képzése. E témákban igen jártasak, főleg gyakorlatokra építenek, tevékenységükkel pedig jól behatárolható és mérhető eredményeket lehet elérni.
Online tanfolyamok
Léteznek online vezetői tanfolyamok is, amikkel leginkább technikai ismereteket érdemes megszerezni. Mivel a perszonalizáció szintje ezekben az esetekben nem túl magas, így egy-egy funkcionális ismeret elsajátítására alkalmasak.
Önképzés
Az vezetői ismeretek autodidakta módon is bővíthetők egy bizonyos szintig. Számos írás, könyv, videó született már ebben a témában. Ezek leginkább arra alkalmasak, hogy kedvet csináljanak egy komolyabb képzéshez, felkeltsék a vezetőben a tanulás iránti vágyat.
A tanítás eszközei
A tudás elsajátítása különféle eszközök által történik. Az elméletek, nézetek, megközelítések átadásának leghatékonyabb módja az előadás és a prezentáció. Ezekben az esetekben a vezetők összefoglalva kapják meg az ismeretanyagokat, ami igen hatásos módja a tanulásnak.
A jó gyakorlatok bemutatása révén olyan eszközökkel bővülhet a vezetők tudása, melyeket a saját helyzetükre is adaptálni tudnak. Az új ismereteiket különféle szituációs gyakorlatokban próbálják kis és mélyítik el. A vezetők fejlesztésének gyakori módszere a csoportos tréning és az egyéni coaching is.
Mit tanítanak?
Alapok
A képzés elején a legfőbb feladat a célok meghatározása, hogy a vezető tudja, hogy mit szeretne elérni a képzéssel, és azzal is tisztában kell lennie, hogy vezetőként milyen célokat állít fel saját maga és a csapat elé. Megtanulják a résztvevők, hogy miként lehetnek példaképek a munkatársak előtt, hogy válthatnak ki hatást és együttműködést a kollégákból.
Vezetői stílus
Különféle vezetési stílusok léteznek, mindegy más-más cégstruktúrában működik jól. Az autokrata vezetők önállóan hoznak döntéseket és a célhoz vezető lépéseket az elvárásaikkal együtt világosan megfogalmazzák. A delegált vezetők a döntések egy részét a csoportokra bízzák, a résztvevő vezetők pedig adnak egyértelmű iránymutatásokat, mégis lehetővé teszik a csoport bevonódását a döntésekbe.
Feladatok delegálása
Főleg a kisebb szervezeteknél, pláne a startupoknál probléma, de nagyobb cégeknél is megfigyelhető, hogy sok vezető nem tudja delegálni a feladatokat. Ahhoz, hogy egy feladatot a vezető ki tudjon adni a kezéből, bizalom szükséges, illetve az, hogy a delegálás-számonkérés dimenziói között magabiztosan mozogjon.
Ennek megtanulása elengedhetetlen, hiszen, ha mindent a vezető akar megcsinálni, mivel úgy gondolja nála jobban senki nem tudná elvégezni az adott feladatot, akkor folytonos időhiánnyal fog küzdeni, a teendők összetorlódnak, elmaradnak, aminek a következménye, hogy a megfeszített munka mégsem fogja meghozni a várva várt sikert.
Konfliktuskezelés és motiváció
Minden szervezet bővelkedik kimondott vagy kimondatlan konfliktusokban. A vezetői képzéseken a résztvevők eszközöket, a kommunikáció javítását célzó technikákat kapnak a különböző típusú nézeteltérések eliminálására.
Hasonlóan fontos kérdéskör a motiválás is. Ideális esetben a munkavállalók tisztában vannak a munkájuk fontosságával és azzal is, hogy a rendszert tekintve milyen funkciót töltenek be.
A vezetői képzésen a vezetők megtanulhatják, hogy állítsanak reális célokat a munkavállalók elé, hogyan ismerjék el a teljesítményüket, köszönjék meg munkájukat.
Ezek mind a szervezeti kultúra alkotóelemei, amik ha összehangoltan működnek, akkor növelhetik a termelékenységet és csökkenthetik a fluktuáció mértékét.
Az a vezető, aki azt vallja, hogy mindent tud, nem lehet újat mutatni számára, valójában komoly hiányosságokkal küzd. Nincs az a tapasztalat, amit ne lehetne még bővíteni, és nincs az a tudás, ami mindenre kiterjed. Különösen igaz ez annak fényében, hogy a munkahelyi struktúra változása, a technológia fejlődése és a generációk együtt létezése folyamatos kihívások elé állítja a vezetőket.
Készen állsz a változásra? Tudj meg többet a HR Partner Consulting vezetőfejlesztéséről!