Sok szervezet már évekkel ezelőtt felismerte a HR Outsourcing előnyeit, így a gazdasági életben egyre inkább elterjedt, hogy a vállalatok és intézmények külső HR Outsourcing szolgáltatót bíznak meg HR tevékenységük elvégzésére. Ennek ellenére azt tapasztaljuk, hogy a köztudatban lévő tévhitek miatt sok cég még mindig bizalmatlan a HR Outsourcinggal szemben. Összegyűjtöttük a leggyakoribb tévhiteket - és cáfolatukat - amelyek e területet ötvözik.
1. A HRO költsége magasabb, mint a belső kolléga költsége
Első körben mindenféleképpen érdemes végiggondolni, hogy a házon belüli megoldás pontosan mennyibe kerül a vállalat számára.
Egy új belső kolléga keresése időbe és pénzbe kerül (hirdetési díj, fejvadász díj, interjúk, felmondási idő, vezetők ideje), míg a kihelyezett HR tanácsadó rövid időn belül tud kezdeni.
Ha esetleg a cégnél a vezető végzi a toborzási feladatokat, akkor az azt is jelenti, hogy ő az idő alatt nem tud az üzlettel foglalkozni. Ha mérlegre tesszük, hogy mennyi pénzt hozna az a cégnek, ha a vezető a toborzással és interjúzással töltött időt az üzletre és a stratégiára tudná fordítani, akkor máris nem számottevő egy kihelyezett kolléga költsége.
Nem elhanyagolható szempont, hogy a megfelelő szakértelemmel rendelkező HR tanácsadó az adott terület szakértője, így nem kell teljes munkaidőben dolgoznia, jellemzően elegendő heti 1-3 nap is.
Egy-egy terület kiszervezése nem csupán annak stabil és biztonságos ellátását jelenheti, hanem azáltal, hogy a HR Outsourcing szolgáltató folyamatosan javaslatokat tesz az ügyfelének a hatékonyság növelésre, akár más területek kapcsolódó többletadminisztrációját is csökkentheti, mely szintén csökkenti az összköltséget.
Mindezeket figyelembe véve a hosszú távú költségcsökkenés már nem tűnik elérhetetlennek outsourcing szolgáltatóval való együttműködés során.
2. A vállalat bizalmas adatai illetéktelen kezekbe kerülhetnek
A HR Outsourcing szolgáltató a szerződésben rögzített feltételek mellett látja el feladatát. Továbbá a kihelyezett HR tanácsadó sok éves vállalati HR tapasztalattal rendelkezik, tudja, hogy mennyire fontos a diszkréció, ő a cégvezető jobb keze és bizalmasa, így HR Outsourcing esetén is biztonságban vannak a vállalat bizalmas adatai.
3. A szolgáltatás reakcióideje hosszabb, mint a belső munkatársé
HR Outsourcing esetén jellemzően a tanácsadók az ügyféllel közösen heti dedikált napokat jelölnek ki, amikor mindenki számára elérhetők és kiemelt prioritási rendszerben szolgálják ki a belső ügyfeleket. Emellett e-mailben, telefonon előzetes megegyezés alapján is elérhetők, ha szükséges.
4. A „belső HR-es kollega” (vagy aki korábban a HR tevékenységet végezte) elveszti az állását, ha egy külső tanácsadót alkalmaznak
A tapasztalataink azt mutatják, hogy egy KKV esetében egy ideig a vezetők vagy másik területen dolgozó munkavállalók (pénzügyes, asszisztens) oldják meg az olyan HR-es feladatokat, mint például toborzás, kiválasztás. Idővel azonban mindenképpen fontos bevonni egy külsős szakembert, aki ért a HR-hez, hiszen ő hosszútávon gondolkodva építheti be a cég életébe a stratégiai célokhoz vezető munkafolyamatokat, a folyamatok emberi oldalát.
A cég létszámát tekintve a lélektani határ a 20 fő. Ekkor jut el egy CEO oda, hogy vagy az üzletet viszi, vagy az embereivel foglalkozik. A HRO-s tanácsadó nem veszi át annak a kollegának a helyét, aki eddig ezt a funkciót ellátta, aki ezt szívesen végezte. A szolgáltatás igénybevételével a HR Tanácsadó a belső kollégát is segíti a többletmunkájában és jellemzően szakmai mentora is tud lenni.
A HR Outsourcing kombináltan is működik, vagyis a HR funkcióit csak részben, ideiglenesen veszi át a tanácsadó. Kisebb cégméretnél elegendő heti 1-3 napos interim szolgáltatás keretén belül – vagyis átmeneti erőforrást biztosító, határozott időre szólóan - igénybe venni a HR támogatást, de ahogyan növekszik a cég, már lehet saját állományba felvett szakemberrel is betölteni ezt a funkciót.
100-120 fő felett a meghatározott tervek és célok függvényében érdemes ezt a döntést meghozni, melyhez javasoljuk, hogy kérjék ki egy HR szolgáltatással foglalkozó tanácsadó cég véleményét, meglátását is.
5. Nincs dedikált személyzet
HR Outsourcing esetén - bár folyamatokra szerződünk - dedikált tanácsadót biztosítunk az ügyfélnek. Például a kritikus nyári szabadságolások időszakában sem kell fennakadásra számítani, hiszen a HR Outsourcinggal biztosított a helyettesítés és ezzel a folyamatos szolgáltatás. Az outsourcing szolgáltató nem csupán munkaerőt biztosít, hanem akár az adott feladat folyamatos ellátására szerződik.
6. A kihelyezett HR tanácsadónak csak egy speciális HR területen van tapasztalata
A HR tanácsadók sok éves vállalati múlttal, több szervezetben, több iparágban szerzett tapasztalattal rendelkeznek. Egyes esetekben, speciális folyamatokra, rendszerek kialakítására valóban speciális tudású HR tanácsadót igényel a szervezet. Például, ha kompenzációs rendszert kell kialakítani, akkor olyan tanácsadó kolléga is segíti a folyamatot, akinek abban van tapasztalata.
Előfordul olyan is, hogy több HR tanácsadóra van szükség. Jellemzően egy senior HR tanácsadó kialakítja a HR stratégiát is és a folyamatokat, a másik HR Tanácsadó kolléga pedig a HR működtetésért felel, vagy ha arra van igény, éppen egy speciális HR folyamatot alakít ki.
Mi a HR Partner Consultingnál komoly energiát fektetünk munkatársaink állandó képzésébe. Igénybevételük esetén az egyéni tudásukon és tapasztalatukon túl a mögöttük álló teljes szakmai csapat tudásbázisához is hozzájut a megbízó, aminek az értéke felbecsülhetetlen.
Ha Önben még mindig maradt kérdés a HR Outsourcing szolgáltatás igénybevételével kapcsolatban vagy kíváncsi arra, hogy az Ön cégének ez miért érné meg, akkor keressen minket bizalommal!
Készítette: Szarvas Judit, HRO üzletágvezető, HR tanácsadó, coach