Fő tartalom átugrása

2021. december 15


A delegálás jelentése: hatékonyság és siker

A feladatok mennyiségének megnövekedése forgószélként taglózhatja le még a legtalpraesettebb vezetőket is. Van azonban egy eszköz, amivel a túlterheltség, és az ebből adódó teljesítménycsökkenés megelőzhető. Ez nem más, mint a delegálás. Nézzük, mit kell róla tudni, és hogy lehet jól csinálni!

A delegálás jelentése

A delegálás során a vezető saját feladatai közül ruház át az egyik kollégájára, miközben az eredményért továbbra is ő maga marad a felelős. Nem ugyanaz tehát, mint a feladatok kiadása, hiszen akkor nem szükségszerű, hogy a saját hatókörébe tartozó feladatot adjon át.

A szervezeti struktúrából adódóan a delegálás történhet lefelé, egy alacsonyabb beosztású munkatárs irányában, a modern szervezeti szemléletnek köszönhetően azonban a felfelé delegálás fogalma is bevezetésre került. Ezekben az esetekben a feladatot a vezetőség irányába továbbítják, ahol rendelkezésre állnak a szükséges ismeretek a megoldáshoz.

Egyes nézetek szerint a delegálás a klasszikus szervezetek sajátja, olyan vállalatoké, melyekben erős a hierarchia. Itt működik a vezetői feladatok átruházása, nem úgy az agilis szervezeteknél, ezeknek alapja ugyanis az önkéntes feladatvállalás, ami a delegálás eszméjével nem összeegyeztethető.

Miért kell delegálni?

Felmerülhet a kérdés, hogy miért akarná bármilyen vezető a saját feladatait delegálni. A válasz egyszerű, a tehermentesítés miatt. Az elszaporodó feladatok igen veszélyesek több szempontból is, egyfelől, mivel fizikailag, szellemileg és lelkileg megterhelik a feladatvégzőt, másfelől pedig ez a hatalmas nyomás a teljesítményben is megmutatkozik.

A feladattovábbítás segítségével optimalizálható a leterheltség, kisimíthatók a feladategyenlőtlenségek azáltal, hogy nincs szabad kapacitás a rendszerben. A delegáláshoz nagyfokú bizalom szükséges, hiszen az eredményért vállalt felelősség csak részben ruházódik át, így a delegálónak meg kell bíznia abban, akinek delegál, a képességeiben, a tudásában.

Azáltal, hogy a dolgozókat saját hatáskörrel ruházzák fel, sokat lehet profitálni. A legfontosabb ezek közül, hogy a munkatársak lehetőséget kapnak a fejlődésre, új szakmai kihívásokkal találkoznak, amikből tanulni tudnak. Nem elhanyagolható az sem, hogy fejleszthető a vállalati kultúra, minél inkább érzik az emberek, hogy munkájuk fontos és jelentőséggel teli, azt, hogy bizalom mutatkozik irányukban, mivel részesei lehetnek a döntéshozatalnak, annál motiváltabbak és elkötelezettebbek lesznek a cég irányába.

Delegálás A-tól Z-ig

A feladatok delegálása egy skálán helyezkedik el, melynek egyik végpontja, hogy a delegáló teljes mértékig átruházza az adott feladatot, a másik pedig, hogy nem ad át semmit, maga végez el mindent.

  • Az alapszint, amikor a delegáló marad döntési pozícióban, a bevont munkatárs feladata pedig, hogy a döntést előkészítse, a szükséges háttéranyagokat összegyűjtse, terveket és javaslatokat fogalmazzon meg. A döntésbe azonban semmiféle beleszólása nincsen.
  • A következő szintnél a delegáló elmondja a véleményét, a döntést azonban a feladattal megbízott munkatárs hozza meg, miután értékelte a delegáló véleményét, tehát ilyen módon ő is részese lehet a döntési folyamatnak.
  • A harmadik verzióban a feladattal megbízott munkatárs dönt egyedül, a saját szempontrendszere mentén. A delegáló sem marad ki a folyamatból, mivel a döntési procedúra kimenetéről tájékoztatást kér.
  • A negyedik szint esetén a delegáló teljesen kimarad a döntésből, olyannyira, hogy még a döntés kiemenete sem jut el hozzá.

Azt, hogy a delegálás melyik szintje a leghatékonyabb, jellemzően a szervezet, a delegáló és a delegált tulajdonságai, illetve a feladat jellege határozza meg. Minél nagyobb jelentőségű a feladat, feltehetően annál inkább ragaszkodik majd a delegáló a visszajelzéshez és a döntés befolyásolásához.

A folyamat: a delegálás lépései

A folyamat azzal kezdődik, hogy a delegáló detektálja, hogy bizonyos feladatokat delegálnia kell a túlterheltségből adódóan. Sorra veszi feladatait, kiválasztja azokat, amiket tud és szeretne tovább adni. Ezeket alaposan körbejárja, felméri a végrehajtáshoz szükséges tudást, eszközöket, majd kiválasztja azt a munkatársat, aki a leginkább alkalmas a feladatmegoldásra.

A feladatot átvállaló kolléga átveszi a megoldáshoz szükséges, rendelkezésre álló háttéranyagokat, információkat és azt is, hogy milyen kritériumokat támaszt a delegáló a feladatmegoldással és az eredménnyel szemben. Ez különösen fontos, mivel alapjaiban befolyásolja a végeredményt. Ha a feladatmeghatározás nem pontos, akkor a delegálás sikere is veszélybe kerülhet, a nem megfelelő produktum ugyanis azt eredményezi, hogy újra el kell végezni a feladatot.

A delegálónak tehát meg kell győződnie arról, hogy a munkatárs megértette a feladatot és az elvárásokat. Ha szükséges, akkor érdemes a megbeszélés végén megkérni őt, hogy foglalja össze a hallottakat.

Az ellenőrzés mértéke a felek megegyezésétől függ, ahogy a feladat értékelése is. Ahogy fentebb láthattuk a delegálás több szinten is megvalósulhat, melyek más-más ellenőrzési és értékelési fokozatot követelnek meg.

Tipikus hibák

Minden szervezetben máshogy történik a delegálás, vannak azonban jellemző minták, hibák, amikkel gyakran találkozni. A delegálás feltételei nem mindig jutnak érvényre, ezek közül a hibák közül mutatunk be néhányat.

Homályos elvárások

Klasszikus csapda, hogy a vezető nem mondja el részletesen, hogy mit szeretne látni, majd pedig a végeredmény sem olyan lesz, amire számít. Ennek elkerülése miatt fontos a határidők, a hatáskörök és az elvárások tisztázása.

Engedni is meg nem is

Hatalmas hiba, amikor a vezető úgy csinál, mintha átruházna egy feladatot, de közben ez nem valósul meg. A delegáló tévesen abban a hitben ringatja magát, hogy a feladatainak száma csökkent, miközben valójában nem tudja elengedni, ami abban nyilvánul meg, hogy folyamatosan ellenőrzi munkatársát és beleszól a munkavégzésbe. Ennek veszélye, hogy a dolgozók elvesztik önállóságukat és motivációjukat.

Bizalomhiány

A buktatók táborát erősíti, ha a vezető viselkedésével és szavaival nem fejezi ki bizalmát a megbízott munkatárs felé. A teljesítmény érdekes dolog, minél nagyobb a bizalom, minél nagyobb az elvárás, annál magasabb szintű teljesítmény érhető el.

Egyenlőtlenségek

Nem jó stratégia, ha a feladatok delegálása egyenlőtlen. Ha mindig a legjobb emberek kapják a delegált kihívásokat, akkor túlterheltté válnak, a többi kolléga pedig nem tud majd fejlődni és új kihívásokkal szembesülni. Arról nem beszélve, hogy motivációval és nagy lelkesedéssel akár a tudásbeli hiányosságok is kompenzálhatók, így jobb eredmény születhet, mintha a legjobbakat terhelnénk túl.

3 tipp a hatékony delegáláshoz

Fontos, hogy milyen feladatot delegál a vezető

A feladat kiválasztása egy jól átgondolt döntés legyen, ne a pillanatnyi hangulat vagy az érzelmek befolyásolják. Nem azt a feladatot kell tovább adni, amit a delegáló nem szeret, hanem azt amelyik delegálása a legokosabb választás. Ilyenek például az ismétlődő feladatok, ajánlatok, riportok készítése.

Ismerni kell a munkatársakat

Fontos, hogy a vezető tisztában legyen a munkatársak képességével és aktuális állapotával, leterheltségével. A delegálásnak csak akkor lesz eredménye, ha a megfelelő embert választja ki a delegáló.

Ne feladatot adj, hanem hatalmat

Ahogy írtuk, a feladatkiosztás nem egyenlő a delegálással, utóbbi esetben ugyanis hatalmat is kap a munkatárs. Dönthet a fontos kérdésekben és saját hatáskörében járhat el. Tehát nem az a feladat, hogy írjon meg egy árajánlatot, hanem az, hogy hozzon be egy újabb ügyfelet.

A delegálás folyamata nem egyszerű, gyakran konfliktusokkal jár együtt, főleg a kezdeti időszakban tehernek tűnhet. Érdemes azonban dolgozni azon, hogy beálljon egy rend, és kialakuljon a gördülékeny munkafolyamat. Ez jelentősen megkönnyíthető, amennyiben a vezetőség megfelelő kvalitásokkal rendelkezik. A HR Partner Consulting vezetői képzései segíthetnek elsajátítani a legfontosabb képességeket, tudnivalókat.


Hírlevél, hogy ne maradj le

legyél naprakész!

HR Partner
Blog

legfrissebb a HR világában

Hírlevél

legyél naprakész!

Értékeink

amiben hiszünk

Szakmaiság

Teljes körű, professzionális támogatás a szervezet emberi erőforrásait érintő összes kérdésben.

Élmény

Örömteli, vidám és inspiratív jelenlét a közös projekteken.

Szenvedély

Folyamatosan tanulunk; akár az ügyfél helyett is, megtaláljuk a piacon elérhető színvonalas újdonságokat.

Rólunk. Mondták.

Ügyfeleink bíznak szakértelmünkben és tanácsainkban.
HR Partner
10 éves HR Partner Consulting
Hosszú távra visszanyúló gyümölcsöző együttműködésünk van a HR Partner Consulting több üzletágával is, jól ismerik már a kollegáinkat, kultúránkat, így minden új feladatnál, már félszavakból is megértenek minket és segítenek továbbmenni az úton, testreszabottan támogatják fejlődésünket, új ötletekkel, javaslatokkal állnak elő. Szakmai profizmusukat gazdagítja, hogy tanácsadóik, trénereik nagy része a vállalati oldalon is szereztek széleskörű tapasztalatot, így akár tréningről, akár fejlesztésről vagy fejvadászatról van szó, holisztikusan közelítik meg a feladatot, az üzleti szempontokat is figyelembe véve a fejlesztési feladatok mellett.


Kovács Viktória
HR Igazgató, EOS Magyarország
HR Partner
Azon szerencsések közé tartozom, akik mind jelölti, mind megrendelői oldalról megtapasztalhatták a HR Partner Consulting működését. Egy korábbi, végül törölt keresésük révén kerültem kapcsolatba velük, és kiemelkedően jó jelölt élményben volt részem. Így mostani pozíciómban biztos lehetek benne, hogy amikor számunkra keresnek új kollégákat, ők is ugyanezt a jelölt élményt tapasztalhatják meg. Igazi csapattagok a keresési projektek alatt, végtelen kedvességgel, türelemmel és profizmussal kezelik a változásokat, esetleges nehezebb helyzeteket. Bátran ajánlom őket mindenkinek.


Kelsánszky Mária
Country HR Director, Affidea Magyarország Kft.
HR Partner
Az elmúlt évek során több közös munkában vettünk részt. Mindig éreztem azt a szándékot, hogy valóban megértsék a szervezeti és vezetői igényeinket, s arra adjanak megoldást. A közös gondolkodás külön élmény volt számomra. A HR Partner Consulting munkatársai soha nem voltak restek bátor kérdéseket feltenni nekem, ahogy a javaslataimat is mindig nyitott szívvel fogadták.


Kriszt Hajnalka
People and Performance Manager, LeasePlan
HR Partner Consulting
Személy szerint nagyon hitelesnek találom szakmailag és emberileg is azokat a trénereket, szakértőket, akikkel eddig kapcsolatba kerültünk. Az ő szakmai felkészültségük és hitelességük nagyon könnyen megteremtette azt a bizalmi légkört, ami szükséges ahhoz, hogy jól együtt tudjunk dolgozni. A vezetői csapat is nagyon hamar elfogadta őket, és nagyon könnyen kialakult az együttműködés.


Heiszmann Henrietta
HR Igazgató, Extreme Digital
Rólunk mondták
Számomra a legnagyobb értéket a HR Partner Consulting csapatában az jelenti, hogy szinte az első pillanattól kezdve, már a legelső beszélgetés alkalmával pontosan értik és meg is akarják érteni a szervezet problémáját. Amikor felhozzuk az alapvető dilemmát, úgy érzem, mintha a saját csapatom tagjai ülnének ott velem szemben - gyakorlatilag fél órán belül egymás nyelvét beszéljük.


Nemes János
HR Igazgató, Biotech
Ügyfeleink bíznak szakértelmünkben
Azt szeretem bennük, hogy szakmailag nagyon magas szinten állnak és nagyon jó tanácsaik vannak. Mindig úgy érzem, hogy én vagyok a legfontosabb ügyfelük és ez nekem nagyon fontos. A másik, ami közös bennünk, az az, hogy mindketten megkaptuk a Családbarát Vállalat díjat. Erre én különösen büszke vagyok a cégünknél is és arra is, hogy a HR Partner Consulting ennyire fontos szerepet tulajdonít az elmenő kismamáknak, visszatérő kismamáknak és a kispapáknak is.


Markovits Dóra
HR Igazgató, Celanese Magyarország
10 éves HR Partner Consulting
Azért szeretek a HR Partner Consulting munkatársaival dolgozni, mert nagyon figyelnek arra, hogy mi kik vagyunk és mi az, ami minket valóban foglalkoztat. Az az energia, ami korábban arra ment el, hogy egymással viaskodtak, civakodtak vagy egyszerűen csak nem értették egymást a kollegák, ez most hasznosulni tud, mind a produkciók színvonalának emelése érdekében, azon túl, hogy egy sokkal jobb légkörben dolgoznak egymással. Azt látom, hogy a vezetőtársaim a saját csapatukkal is egyre jobban tudnak kommunikálni és egyszerűen a légkör minőségileg javult az elmúlt időszakban.


Kosztolánczy Gábor
Vezérigazgató-helyettes,
Művészetek Palotája
    ÜGYFELEINK

    ők már bíznak bennünk

    fkf
    cafe-commonications-logo
    eon
    zinemath
    generali
    mortoff
    graphisoft
    EOS_WM_RGB_red
    bisnode
    kleffmann
    nec
    metro
    kuka-logo
    delta
    borsodi-sorgyar-logo
    knh-logo
    alma
    caussade1
    sandoz
    balabit
    etyek
    eurolog
    scitec
    abacus-medicine
    knorr
    mondalez
    bonafarm
    commerzbank
    accace
    fundamenta
    spice
    blackbelt
    lufthansa
    heineken
    avon
    mnb
    ge
    monsanto
    adr
    dbh
    ingatlan
    molson
    zoboki
    cisco
    kpmg
    t-home
    edigital
    spar
    pepco-logo
    euralis
    microsoft
    exim
    bator
    adevinta-logo
    mvm
    gdf-suez
    jti
    agco
    ot
    elmu
    mazars
    gyokerek-es-szarnyak
    mupa
    sanofi
    celanese
    doka
    thyssenkrupp
    ing
    nuskin
    unilever
    mavir
    vatera
    dtz
    Pro Bono

    partnereink

    gyökerek és szárnyak
    három királyfi, három királylány
    országos mentőszolgálat
    bátor tábor
    Peter Cerny Alapítványi Mentőszolgálat
    Együttműködő

    partnereink

    Kapcsolat

    várjuk a megkeresésedet!

    HR partner

    HR PARTNER CONSULTING KFT.

    1137 Budapest, Radnóti Miklós utca 38.
    I. em. 4. sz.